זמני כניסת השבת
כניסת ויציאת שבת פרשת וישב
כ"ט כסלו תשפ"ג - 16.12.2022
ירושלים :
כניסת שבת 15:57
יציאת שבת 17:17
ת"א :
כניסת שבת 16:16
יציאת שבת 17:19
חיפה :
כניסת שבת 16:06
יציאת שבת 17:16
באר שבע :
כניסת שבת 16:20
יציאת שבת 17:20
שבת שלום !!!
הפופולארים
קטגוריות
- קטגוריות
כ"ט כסלו תשפ"ג - 16.12.2022
ירושלים :
כניסת שבת 15:57
יציאת שבת 17:17
ת"א :
כניסת שבת 16:16
יציאת שבת 17:19
חיפה :
כניסת שבת 16:06
יציאת שבת 17:16
באר שבע :
כניסת שבת 16:20
יציאת שבת 17:20
שבת שלום !!!
חול המועד פסח |
the-shadow |
9 ספטמבר 2011 03:40
הודעה #1
|
חבר מקצוען
מוניטין: 0 קבוצה: מנהל ראשי מספר הודעות: 170 הצתרף ב: 18.07.2011 ICQ:-- |
בס"ד לכבוד הרב שלום, מהם הדברים שאסורים בחול המועד פסח? עבודה,כביסה,מחשב,כתיבה...וכו'. תשובת הרב מנשה בן פורת שליט"א: שלום שירה! אני שמח על שאלותייך. בקשר לשאלה מה אסור בחול המועד פסח (אותו הדין לחול המועד סוכות), קשה להקיף את כל הנושאים. לכן אענה על מה שציינת... עבודה: תלוי איזה עבודה, אם זה עבודה שמייצרים דבר מה, כגון: חייט, תופרת, נגר וכדומה, זה אסור בחול המועד. כביסה: אסורה בחול המועד. מחשב, כתיבה אסור לכתוב בחול המועד בכתיבה אשורית [=כתב מרובע]. לגבי כתב עגול שאנחנו כותבים, יש אומרים שזה מותר. ולגבי מחשב יש בזה מחלוקת, אם זה נחשב לכתיבה או לא. בעזרת השם ובלי נדר, אם יהיה לי השבוע זמן ארחיב בעניין. תגובת הכותב/ת: תודה רבה.אשמח גם לדעת לגבי המחשב,אם זה רק לזיכוי הרבים ולא למטרת עבודה-פרנסה תשובת הרב מנשה בן פורת שליט"א: תחילה ארחיב מה שכתבתי שיש מחלוקת לגבי כתיבה במחשב: כתב מרן הגאון רבינו עובדיה יוסף בשאלות ותשובות יביע אומר (חלק ח סימן מח): נראה לע"ד שיש להקל גם לגבי כתיבה על ידי מחשב אלקטרוני בחול המועד. שאם עיקר הכתיבה מותרת, כגון :חידושי תורה, או אגרת שלומים, מותר לעשות כן בחוה"מ ע"י מחשב הנ"ל, דחשיב כמעשה הדיוט. וכ"כ לצדד בזה בשו"ת שבט הלוי ח"ו סי' לז. ולדעתי, ההקלדה של המחשב בודאי שאין בה משום חשש איסור, כיון שאין האותיות מודפסות על דבר המתקיים, אלא שנראים על מסך המחשב בלבד. וגם השלב השני של ההדפסה אינו אלא מעשה הדיוט. וכמו שהתרנו הדפסה במכונת כתיבה מטעם זה. וזה ברור, עכ"ל. בתחילת דבריו התיר כתיבה במחשב רק בכתיבת דברים שאנו מתירים ביד, כגון: מכתב לחבר, או דברי תורה. [בפרטים מסויימים שרק אז אנו מתירים דברים אלו]. וכל סיבת ההיתר זה רק בגלל שנחשב ל"מעשה הדיוט", שלא צריך אוּמן לכתוב במחשב, אלא כל ילד קטן כותב במחשב. ומאחר וזו סיבת ההיתר לכן ההיתר שייך רק לאותם מקרים שמותר "מלאכת הדיוט". אבל בסוף דבריו הרב כותב "ולדעתי, ההקלדה של המחשב בודאי שאין בה משום חשש איסור וכו", אז לדעת הרב זה בכלל לא נחשב לכתיבה, כי זה רק נשמר בזכרון. (רק ההדפסה אסורה, ומותרת באופן שמותר "מעשה הדיוט"). והדברים יותר ברורים ב"חזון עובדיה" (יום טוב, עמוד רה, הערה צח), שדעת הרב להתיר כתיבה במחשב (ללא הדפסה) בכל הצורות והאופנים. לעומת זאת יש רבנים שאוסרים: כמו ספר "שמירת שבת כהלכתה" (פרק סו, הערה ריא) שכתב: "הזנת" מחשב בנתונים אשר נרשמים על הדיסקט, אסורה בחוה"מ, אם אינה לצורך המועד או דבר האבד, כיון שלפי דעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל יש בה משום איסור בונה, כיון שדיסקט רגיל אין לו כל ערך, ורק עם רישום האותיות האלקטרוניות "נבנה" הדיסקט [והוא הדין בכתיבה על הדיסק הקשיח]." אפשר לראות גם כאן: http://www.medethics.org.il/articles/NA2/NishmatAbraham.oc.545.asp לסיכום: דעת מרן רבינו עובדיה יוסף להתיר כתיבה במחשב, ודעת הרב אוירבאך לאסור, ורק להתיר במקרים מסויימים. ובקשר לשאלתך שאת כותבת לזיכוי הרבים, אפשר יותר להקל. ואולי כולם יתירו, כי זה לצורך המועד |
1 צופים בנושא זה (אורחים: 1)
חברים: 0
זמן עכשיו: 22 דצמבר 2024 02:19 |